Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij voornamelijk vetten gegeten worden en weinig eiwitten en koolhydraten. Het dieet is ontwikkeld voor epilepsie patiënten, met name kinderen, om de aanvallen te verminderen. Het dieet zorgt ervoor dat de aanvallen minder vaak voorkomen. Hoe dit precies in het werk gaat is niet helemaal duidelijk maar dat het ketogeen dieet werkt is bewezen. Het is gebleken dat circa 50% van de kinderen een daling heeft meegemaakt in de aanvallen van meer dan de helft. Het ketogeen dieet kan ook bij volwassenen helpen om de aanvallen te verminderen. Bij volwassenen is een minder strikt dieet nodig.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is erop gericht om het lichaam vetten te laten gebruiken voor energie in plaats van koolhydraten. Normaal gesproken worden de koolhydraten die gegeten worden afgebroken tot glucose. De glucose komt in de bloedbaan terecht waarna het naar de cellen wordt vervoerd. Dit zijn bijvoorbeeld de hersen- en spiercellen. Bij het ketogeen dieet worden de koolhydraten zoveel mogelijk vermeden. Dit heeft als gevolg dat er geen of heel weinig glucose in het lichaam is. Het lichaam krijgt niet voldoende energie uit de glucose voor de basisfuncties en andere activiteiten. Aangezien het lichaam energie nodig heeft gaat het over op de vetten. De lever breekt de vetten af waarna er ketonen in het bloed terechtkomen. De ketonen worden vervolgens gebruikt als energie. Als het lichaam vetten gebruikt voor energie dan verkeert de persoon in ketose. Dit is de metabolische staat van het lichaam als het vetten gebruikt als energiebron.

Verhoudingen van het ketogeen dieet

Het klassieke ketogeen dieet bestaat voor 80% uit vetten en 20% uit eiwitten en koolhydraten. In de beginfase is het mogelijk dat de verhouding 90% en 10% is. Het doel hiervan is om het lichaam zo snel mogelijk in ketose te krijgen. Voeding met koolhydraten wordt zoveel mogelijk vermeden. Dit zijn voedingsmiddelen zoals rijst, brood, pasta en producten met suiker. De enige voedingsmiddelen met koolhydraten zijn meestal groene groenten. Producten met vet worden vermeerderd zoals spek, eieren, noten en vet vlees. Veel mensen hebben interesse in snel afvallen. Ze hebben geen geduld om een dieet te volgen en resultaat te zien na langer dan een maand. Meestal is er iets op de korte termijn op komst waardoor er snel vet verloren moet worden. Het ketogeen dieet is een goede oplossing voor dit probleem. Het ketogeen dieet is een strikt dieet maar de resultaten spreken voor zich.

Artikelen

Hoe kun je zo snel mogelijk in ketose raken?

Een dieet met veel vetten is de snelste manier om in ketose te raken evenals een periode van vasten. Vasten wordt doorgaans niet aangeraden en is de ongezondste optie. Een dieet met veel vetten, weinig eiwitten en

Ketogeen dieet en het bloedsuikergehalte

Bij een normaal eetpatroon worden veel koolhydraten gegeten. De koolhydraten worden afgebroken tot glucose en gebruikt voor de basis functies. Het bloedsuikergehalte stijgt door de glucose waardoor meer insuline wordt aangemaakt in de alvleesklier. De insuline laat

Epilepsie en het ketogeen dieet

Epilepsie is een neurologische aandoening die zich uit in herhaaldelijke aanvallen. In 2010 hadden circa 120.000 Nederlanders een bepaalde vorm van epilepsie. Het wordt veroorzaakt door een tijdelijke verstoring bij het overdragen van elektrische prikkels in de

Gevaren en nadelen van ketose

Vermoeidheid Tijdens de eerste weken van een ketogeen dieet komt het lichaam in een situatie dat het niet gewend is. Het gaat over naar een andere metabolische staat. Het lichaam is niet gewend om een andere energiebron

Het ketogeen dieet: gevaarlijk of niet?

Het ketogeen dieet is niet gevaarlijk voor gezonde personen. De personen die het ketogeen dieet als gevaarlijk beschouwen hebben niet voldoende kennis over hoe een koolhydraatarm dieet werkt. Het ketogeen dieet kan wel gevaarlijk zijn voor diabetici.

Wat wordt er gegeten tijdens een ketogeen dieet voor afvallen?

Het klassieke ketogeen dieet is anders dan het ketogeen dieet dat gebruikt wordt voor afvallen. De richtlijnen van het ketogeen dieet voor afvallen heeft een andere verhouding van de macronutriënten. Er worden wat minder vetten gegeten, wat

Afvallen op de lange termijn

Als je gaat afvallen dan wil je natuurlijk dat je gewicht kwijtraakt. Het zou helemaal mooi zijn als dit gewicht eraf blijft en nooit meer terug komt. Om dat klaar te spelen is het niet alleen belangrijk

Bijhouden van het gewicht en het eten

Als je aan het afvallen bent maak er dan een gewoonte van om je gewicht te meten. Doe dit wekelijk en niet dagelijks op dezelfde tijd van de dag. Noteer het gewicht en de datum in een

Gebruik noten en avocado’s als snack of tussendoortje

Als je perse iets moet eten als een tussendoortje dan is het slim om niet voor de ongezonde snacks te gaan. Juist het snacken en snaaien moet afgeleerd worden tijdens het afvallen en daarna. Een gezond tussendoortje

Gooi het ongezonde eten en de snacks weg

Een goede start om te beginnen met afvallen is het weggooien van al het junkfood en de snacks die je thuis hebt liggen. Denk niet dat je daar wel vanaf kunt blijven. Zodra je veel honger krijgt

Hoeveel calorieën aan vet eten?

Dagelijkse caloriebehoefte Als je wilt weten hoeveel vetten je mag eten tijdens het ketogeen dieet dan moet je eerst weten hoeveel calorieën je in het totaal mag eten. Over het algemeen geldt dat je je lichaamsgewicht in

Begin met lichaamsbeweging

Probeer dagelijks iets aan lichaamsbeweging te doen. Dit kan een simpele oefening zijn zoals wandelen maar je kunt ook een stukje fietsen of tuinieren. Door dagelijks iets te doen versnelt je metabolisme en verbrand je meer calorieën.

Realistische doelen stellen met afvallen

Als je jezelf een doel stelt tijdens het afvallen zorg er dan voor dat het doel realistisch is. Je kunt niet binnen een maand 10 kilo verliezen op een gezonde manier. Als het je al lukt dan

Calorieën van drinken tijdens het afvallen

Caloriebehoefte en inname Als je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft dan worden de niet gebruikte calorieën opgeslagen als vet. Door niet meer te gaan bewegen en zo meer te verbruiken worden de calorieën niet

Bereid je eten voor in grote hoeveelheden

Probeer het eten voor te bereiden in grote hoeveelheden. Kies een dag in de week uit om al het eten voor de komende week te maken. Bewaar een portie voor dag zelf en vries de rest van

Raak niet ontmoedigt als het niet meteen lukt

Afvallen is vallen en opstaan. Verwacht niet dat het je direct lukt om je streefgewicht te bereiken. Afvallen is moeilijker dan je denkt. Iedereen heeft moeite met afvallen en dit maakt het voor velen een echte uitdaging.