Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij voornamelijk vetten gegeten worden en weinig eiwitten en koolhydraten. Het dieet is ontwikkeld voor epilepsie patiënten, met name kinderen, om de aanvallen te verminderen. Het dieet zorgt ervoor dat de aanvallen minder vaak voorkomen. Hoe dit precies in het werk gaat is niet helemaal duidelijk maar dat het ketogeen dieet werkt is bewezen. Het is gebleken dat circa 50% van de kinderen een daling heeft meegemaakt in de aanvallen van meer dan de helft. Het ketogeen dieet kan ook bij volwassenen helpen om de aanvallen te verminderen. Bij volwassenen is een minder strikt dieet nodig.

Afvallen met het ketodieet

Het ketogeen dieet is niet alleen een doeltreffend middel om epilepsie aanvallen af te laten nemen maar het is ook geschikt voor gewichtsverlies. De bekendheid is de laatste jaren sterk toegenomen door de vele succesverhalen die op het internet verschenen zijn. Dat een koolhydraatarm dieet zoals het ketose dieet werkt voor afvallen is verschillende keren bewezen. Het doel van het ketodieet is om je lichaam in ketose te krijgen waarna je op een andere manier gewicht verliest dan je waarschijnlijk eerder ervaren hebt. Op deze website vind je informatie over hoe het dieet werkt. Als je thuis op je gemak een boek wilt lezen dan is er dit boek van Martina Slajerova waarin het dieet uitgelegd wordt inclusief 150 recepten.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is erop gericht om het lichaam vetten te laten gebruiken voor energie in plaats van koolhydraten. Normaal gesproken worden de koolhydraten die gegeten worden afgebroken tot glucose. De glucose komt in de bloedbaan terecht waarna het naar de cellen wordt vervoerd. Dit zijn bijvoorbeeld de hersen- en spiercellen. Bij het ketogeen dieet worden de koolhydraten zoveel mogelijk vermeden. Dit heeft als gevolg dat er geen of heel weinig glucose in het lichaam is. Het lichaam krijgt niet voldoende energie uit de glucose voor de basisfuncties en andere activiteiten. Aangezien het lichaam energie nodig heeft gaat het over op de vetten. De lever breekt de vetten af waarna er ketonen in het bloed terechtkomen. De ketonen worden vervolgens gebruikt als energie. Als het lichaam vetten gebruikt voor energie dan verkeert de persoon in ketose. Dit is de metabolische staat van het lichaam als het vetten gebruikt als energiebron.

Verhoudingen van het ketogeen dieet

Het klassieke ketogeen dieet bestaat voor 80% uit vetten en 20% uit eiwitten en koolhydraten. In de beginfase is het mogelijk dat de verhouding 90% en 10% is. Het doel hiervan is om het lichaam zo snel mogelijk in ketose te krijgen. Voeding met koolhydraten wordt zoveel mogelijk vermeden. Dit zijn voedingsmiddelen zoals rijst, brood, pasta en producten met suiker. De enige voedingsmiddelen met koolhydraten zijn meestal groene groenten. Producten met vet worden vermeerderd zoals spek, eieren, noten en vet vlees. Veel mensen hebben interesse in snel afvallen. Ze hebben geen geduld om een dieet te volgen en resultaat te zien na langer dan een maand. Meestal is er iets op de korte termijn op komst waardoor er snel vet verloren moet worden. Het ketogeen dieet is een goede oplossing voor dit probleem. Het ketogeen dieet is een strikt dieet maar de resultaten spreken voor zich.

Artikelen

Epilepsie en het ketogeen dieet

Epilepsie is een neurologische aandoening die zich uit in herhaaldelijke aanvallen. In 2010 hadden circa 120.000 Nederlanders een bepaalde vorm van epilepsie. Het wordt veroorzaakt door een tijdelijke verstoring bij het overdragen van elektrische prikkels in de

Hoe kun je zo snel mogelijk in ketose raken?

Een dieet met veel vetten is de snelste manier om in ketose te raken evenals een periode van vasten. Vasten wordt doorgaans niet aangeraden en is de ongezondste optie. Een dieet met veel vetten, weinig eiwitten en

Ketogeen dieet en het bloedsuikergehalte

Bij een normaal eetpatroon worden veel koolhydraten gegeten. De koolhydraten worden afgebroken tot glucose en gebruikt voor de basis functies. Het bloedsuikergehalte stijgt door de glucose waardoor meer insuline wordt aangemaakt in de alvleesklier. De insuline laat

Gevaren en nadelen van ketose

Vermoeidheid Tijdens de eerste weken van een ketogeen dieet komt het lichaam in een situatie dat het niet gewend is. Het gaat over naar een andere metabolische staat. Het lichaam is niet gewend om een andere energiebron

Het ketogeen dieet: gevaarlijk of niet?

Het ketogeen dieet is niet gevaarlijk voor gezonde personen. De personen die het ketogeen dieet als gevaarlijk beschouwen hebben niet voldoende kennis over hoe een koolhydraatarm dieet werkt. Het ketogeen dieet kan wel gevaarlijk zijn voor diabetici.

Wat wordt er gegeten tijdens een ketogeen dieet voor afvallen?

Het klassieke ketogeen dieet is anders dan het ketogeen dieet dat gebruikt wordt voor afvallen. De richtlijnen van het ketogeen dieet voor afvallen heeft een andere verhouding van de macronutriënten. Er worden wat minder vetten gegeten, wat

Lichaamsbeweging en het ketose dieet

Lichaamsbeweging en het ketogeen dieet gaan prima samen. Hoewel de energie in het begin minder is zijn er veel sporters die het ketogeen dieet volgen. Het is niet de meest ideale situatie maar het ketogeen dieet kan

Realistische doelen stellen tijdens het ketodieet

Als je jezelf een doel stelt tijdens het afvallen zorg er dan voor dat het doel realistisch is. Je kunt niet binnen een maand 10 kilo verliezen als je het ketogeen dieet volgt, tenminste niet als je

Bijhouden van het gewicht en het eten tijdens het ketodieet

Als je aan het afvallen bent maak er dan een gewoonte van om je gewicht te meten. Doe dit wekelijk en niet dagelijks op dezelfde tijd van de dag. Noteer het gewicht en de datum in een

Hoeveel calorieën aan vet eten bij het ketose dieet?

Als je wilt weten hoeveel vetten je mag eten tijdens het ketogeen dieet dan moet je eerst weten hoeveel calorieën je in het totaal mag eten. Over het algemeen geldt dat je je lichaamsgewicht in kilo’s mag

Calorieën van drinken tijdens het ketose dieet

Als je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft dan worden de niet gebruikte calorieën opgeslagen als vet. Dit is over het algemeen bekend. Als je niet meer gaat bewegen dan worden de calorieën niet gebruikt

Ketose dieet? Bereid je eten voor in grote hoeveelheden

Om het jezelf makkelijk te maken kun je eten anders voorbereiden dan je gewend bent. Probeer het eten voor te bereiden in grote hoeveelheden. Kies een dag in de week uit om al het eten voor de

Niet in ketose? Raak niet ontmoedigt als het niet meteen lukt

Afvallen is vallen en opstaan. Verwacht niet dat het je direct lukt om je streefgewicht te bereiken. Afvallen is moeilijker dan je denkt. Dit geldt soms ook voor het in ketose raken. Zorg ervoor dat je niet