Ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij je voornamelijk vetten eet, weinig eiwitten en nog minder koolhydraten. Het staat tegendraads op het klassieke dieet om overgewicht te bestrijden met veel koolhydraten en weinig vetten. Gelukkig is de medische wereld er nu ook achter dat dit niet de beste manier is. Een dieet met weinig vetten kan voor gewichtsverlies zorgen maar het is lang niet zo effectief als andere vormen. Het probleem bij een vergelijkbaar dieet is dat mensen met overgewicht vaak een voorkeur hebben voor koolhydraten, in de vorm van suikers. Een dieet met weinig vetten houdt dit niet tegen, mogelijk wordt het probleem er zelfs groter door. Het antwoord op de vraag naar een geschikt dieet is gekomen is de vorm van het ketogeen dieet (ook wel ketodieet genoemd).

Calorieën tellen? Niet nodig

Het dieet is ooit ontwikkeld voor epilepsiepatiënten, met name kinderen, om de aanvallen te verminderen. Na verloop van tijd kwam men erachter dat het dieet ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden, waaronder afvallen. Het ketogeen dieet heeft unieke kenmerken die het één van de meest effectieve methodes om af te vallen maken. Calorieën tellen en minderen is bij dit dieet niet vereist, zoals onderzoeken hebben aangetoond, doordat je eetlust minder wordt en je simpelweg minder eet. Calorieën tellen is niet vereist maar als je het keto dieet voor een langere periode volgt, of op een plateau bent geraakt, dan kun je er nog altijd voor kiezen om het wel te doen.

Het ketogeen dieet is anno 2018 dé manier om gewicht te verliezen. Dit type dieet heeft zich in tientallen onderzoeken bewezen als effectief hulpmiddel om overgewicht te bestrijden1. Niet alleen op de korte termijn maar ook op de middellange termijn.

Is veel vet niet slecht?

Een lange tijd hebben de verschillende gezondheidsorganisaties iedereen verteld dat vetten de boosdoener zijn en zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Een dieet met weinig calorieën en geen vetten werd jarenlang aanbevolen. Producten met dikgedrukte cijfers en opvallende letters zoals “0% vet” werden geïntroduceerd om aan te geven hoe gezond het product wel niet is. Nog steeds zijn er veel mensen die een 0%-product als gezond zien. Wat men toen nog niet goed doorhad is dat niet alle vetten ongezond zijn en dat andere manieren effectiever zijn om een gezond gewicht te behouden. Het probleem met het dieet met weinig vet en laag in calorieën is dat het moeilijk vol te houden is en simpelweg niet of niet goed werkt. Zelfs als iemand het dieet volhoudt levert het niet de verwachte resultaten op.

Afvallen met het ketodieet

Het ketogeen dieet is niet alleen een doeltreffend middel om epilepsieaanvallen te verminderen maar het is ook geschikt voor gewichtsverlies. De bekendheid is de laatste jaren sterk toegenomen door de vele succesverhalen die op het internet verschenen zijn. Dat een koolhydraatarm dieet, zoals het ketose dieet, werkt voor afvallen is verschillende onderzoeken bewezen. Het doel van het ketodieet is om je lichaam in ketose te krijgen waarna je op een andere manier gewicht verliest dan je waarschijnlijk eerder ervaren hebt.

Of je in ketose bent kun je meten met ketose teststrips.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is erop gericht om je lichaam vetten te laten gebruiken voor energie, in plaats van koolhydraten. Normaal gesproken worden de koolhydraten die je eet afgebroken tot glucose (suiker). De glucose komt in de bloedbaan terecht waarna het naar de lichaamscellen wordt vervoerd. Dit zijn bijvoorbeeld de hersen- en spiercellen. Bij het ketogeen dieet krijg je bijna geen koolhydraten binnen. Dit heeft als gevolg dat er geen of heel weinig glucose in het lichaam is. Je lichaam heeft dit nodig maar kan niet voldoende energie uit de glucose halen voor de basisfuncties en andere activiteiten. Je lichaam gaat daarom over naar vetten in plaats van de glucose. De lever breekt de vetten af waarna er ketonen in het bloed terechtkomen. De ketonen worden vervolgens gebruikt als energie. Als het lichaam vetten gebruikt voor energie dan ben je in ketose. Dit is geen ziekte maar een metabolische staat van het lichaam als het vetten gebruikt als energiebron.

Als je thuis op je gemak een boek wilt lezen over dit dieet dan raden we dit boek aan van Martina Slajerova waarin het dieet uitgelegd wordt inclusief 150 recepten.

Werkt het echt?

Na jarenlang onderzoek is er niemand meer die twijfelt of het ketogeen dieet werkt. Voor gewichtsverlies is bewezen dat het dieet effectief is 2. Hoe het precies werkt zijn de kenners het nog niet helemaal over eens. Volgens één van de eerste hypotheses van dr. Atkins, bekend vna het Atkins dieet, is het gewichtsverlies het gevolg van de ketonen die uitgeplast worden. Andere theorieën gaan uit van een groter calorieverbruik doordat de energie uit eiwitten gehaald worden of doordat je minder honger hebt door de eiwitten en het effect op de hongercontrolerende hormonen 3,4. Hiernaast zijn er onderzoekers die denken dat het te maken heeft met de ketonen die er direct voor zorgen dat de eetlust minder wordt

Het effect van het ketogeen dieet op gewichtsverlies

  • Afname van de eetlust door het verzadigende effect van eiwitten5, effect op de eetlustremmende hormonen6 en het direct effect van ketonen op de eetlust 7
  • Afname in lipogenese en toename van lipolyse8
  • Verbeterde efficiëntie in het gebruik van vetten voor energie9
  • Groter verbruik door gluconeogenese en verhoging van lichaamstemperatuur door eiwitten10

Dieetschema

Het ketogeen dieet is niet voor iedereen makkelijk te volgen. Er is niet een standaard dieetschema voor het ketodieet dat je dag na dag kunt gebruiken. Bij het ketogeen dieet heb je het zelf in de hand. In de praktijk komt dit erop neer dat je bijna alleen maar vet eten mag eten. Dit staat haaks aan het feit dat veel mensen denken dat dit juist slecht is maar dat is allang achterhaald. Het klinkt simpel om alleen maar vet te eten maar dat is het niet. Er blijft namelijk niet veel over wat je kunt eten, veel minder dan je gewend bent. Dit betekent dat variëren in wat je eet nog belangrijker is.

Hoewel groenten kleine hoeveelheden koolhydraten bevatten zijn deze onmisbaar in het ketogeen dieet.

Hoe begin je?

Je begint met het noteren van wat je nu eet en hoelaat je dit doet. Schrap alle producten waar koolhydraten in zitten en vul je eetschema aan met vetrijke producten. Vervang bijvoorbeeld het ontbijt met brinta voor bacon and eggs. Stel voor jezelf een lijst samen met alle vetrijke producten die je lekker vindt. Dit geeft je de mogelijkheid om te wisselen zodat je niet steeds hetzelfde eet. Als je je dieet aangepast hebt is het wachten tot je in ketose bent. Dit is het teken dat je bevestiging geeft dat je op het goede pad zit. Als je nog niet veel of geen ervaring hebt met ketose dan kun je erachter komen met de eerder genoemde ketose teststrips. In de beginfase van het ketogeen dieet, tijdens de eerste 4 of 5 dagen, kun je te maken krijgen met vermoeidheid. Gelukkig is dit maar een tijdelijk effect. Na de beginfase merk je snel een verbetering maar sporten is veel volgers van het dieet lastig vol te houden. In de eerste week verlies je de meeste kilo’s, maar nog niet veel vet. Als je in ketose bent dan hoef je echter niet lang te wachten voor het eerste vet verdwijnt.

Verhoudingen

Het klassieke ketogeen dieet bestaat voor 80% uit vetten en 20% uit eiwitten en koolhydraten. In de beginfase is het mogelijk dat de verhouding 90% en 10% is. Het doel hiervan is om het lichaam zo snel mogelijk in ketose te krijgen. Hoe minder koolhydraten, hoe beter. Voeding met koolhydraten zoals brood, pasta en rijst wordt zoveel mogelijk vermeden maar ook alle zoete producten met suiker. De enige voedingsmiddelen met koolhydraten zijn groene groenten, zuivelproducten en noten. Producten met vet krijgen de voorkeur zoals vis, eieren, noten en vet vlees.

Snel of beter resultaat?

Veel mensen hebben interesse in snel afvallen. Ze hebben geen geduld om een dieet te volgen en resultaat te zien na langer dan een maand. Meestal is er op de korte termijn een vakantie op komst waardoor er snel vet voor de zon moet verdwijnen. Het ketogeen dieet is een goede oplossing voor dit probleem maar het helpt je niet om binnen een week vet te verbranden; dat kan geen enkel dieet. Het gaat niet om snelle resultaten maar om blijvende resultaten. Het ketogeen dieet is een strikt dieet maar de resultaten spreken voor zich. Probeer het uit en test zelf of het dieet voor je werkt. Als je niet weet waar je moet beginnen schaf dan dit boek aan van Martina Slajerova waarin het dieet uitgelegd wordt inclusief 150 recepten.

Heb je ervaring met het ketogeen dieet? Deel het met anderen en laat een reactie achter.

Ketogeen dieet
3.9 (78.33%) 12 stemmen

23 reacties op “Ketogeen dieet

  1. Ik zit nu in de 2e week van het ketose dieet en ben bijna 8 kg afgevallen, voel me energieker dan ooit. Ik ben nooit een dieet mens geweest maar dit is prima vol te houden. Even wennen aan de nieuwe manier van eten (brood mis ik wel een beetje…) Erg goed en makkelijk vol te houden…

    1. Mag ik vragen hoe jullie aan de recepten komen. Heb een app op mijn telefoon maar dit allemaal in het Engels. Geeft verder niet maar is dit ook in het Nederlands. Heb ook een ketogeendieet boek aangeschaft maar vind deze recepten eigenlijk niet zo varierent. Heeft iemand hier een tip! Alvast vriendelijke bedankt.

  2. Ik ben 10 jaar bijna aanval vrij geweest. Veel werken en weinig slapen.verkeerde dingen eten. Nu van werk verandert .gezond beginnen eten en ik krijg de 1 na de andere zware aanval .zie het echt niet meer zitten. Kan zelf geen hevige sport meer doen of ik lig er en duurt een week eer ik terug mezelf herken. Ga dit dieet eens proberen. Lukt dit kun je niet geloven hoe dankbaar ik ga zijn

    1. Hoi
      Ik weet niet of je bekend bent met epilepsie en magnesium tekort, magnesium haal je net genoeg uit voeding en bij stress raak je meer kwijt dan je aan kan vullen.
      Hoop dat je er wat aan hebt

  3. De eerste keer dat ik het probeerde voelde ik me zwak en ellendig. Normaal heb ik altijd veel honger tijdens een dieet en dat is voor mij vaak een reden om te stoppen. Nu ben ik weer drie weken bezig en gaat veel beter. Ik heb geen honger, soms wel een leeg gevoel in mijn buik, maar heel goed vol te houden.

  4. Hoeveel gram vet mag ik eten bij een ketose dieet? Ik weeg 73 kilo en neem 1500 calorieën per dag. De percentage zeggen me niet zo veel. Ik begrijp niet hoe ik het aantal vetten moet uitrekenen. Dank u!

    1. Bij 1500 calorieën per dag mag je 1200 calorieën aan vetten eten (80%). Dit komt neer op 133 gram vetten per dag. Eiwitten op 75 gram per dag en verder bijna geen koolhydraten (voornamelijk groenten). Dit is als je in ketose wilt raken. Als je eenmaal in ketose bent kun je meer koolhydraten eten en wat minder vetten. Let op; dit is slechts een indicatie. Probeer het uit en kijk hoe het voor je werkt.

  5. Ik ben nu bijna 1,5 jaar bezig met ketogeen eten en ik wil nooit meer anders! Ik ben bijna 30 kilo kwijt (nog 10 te gaan), mijn migraines zijn weg, ik had beginnende reumatisch-achtige verschijnselen die weg zijn, ik had een piep in mijn longen dat is weg, ik had al tien jaar lang wondjes op mijn arm die maar niet wilden genezen en na twee weken ketogeen eten was dat geheeld, ik had angststoornissen en extreem emotionele buien die zijn verdwenen, mijn geheugen is verbeterd en ik voel me scherper in mijn hoofd en ik veeeeeel meer energie! Dus ik kan dit iedereen aanbevelen. Er zullen vast mensen zijn die er niet goed op reageren maar als je bijvoorbeeld de facebookgroepen die hierover gaan volgt lees je dat bijna iedereen ermee geholpen is.

    1. Kan iemand mij helpen met het begin. Ik lees veel over de resultaten maar niet hoe een beginner snel en efficiënt kan starten..

    2. Hoiii! Super om je succes verhaal te lezen! Ik ben nu op de 5e dag vh keto-dieet en voel me idd heel slap en moe. Maar ik lees dat dat gelukkig snel over gaat. Mijn vraag aan jou: wanneer ben jij fruit en evt. gezonde koolhydraten gaan toevoegen aan je maatijden?

  6. voelde mij niet goed in mijn vel ben huisdokter geweest en ja lap we praten over het ketosedieet.
    Heeft bloed genomen voor bepaalde zaken ook lijd ik aan reuma en nog andere kwalen maar ben nu 2dagen bezig met het dieet nu wel wat hoofdpijn moe omdat ik heel veel koolhydraten nam vb: koekjes chocola fruit enz.. Nu mag ik maar 20g koolhydraten hebben en ja hoor de eerste kg eraf. Nu moet mijn wilskracht het blijven doen wil er voor gaan, tussen de 20 en 30kg zou er afmoeten. Maar dat zien we verder wel hoe het verloopt. Welke facebook groep is dit had graag gecomuniceerd het de groep om uitwisseling te doen.

    1. Succes met het dieet! Niet elke huisarts is overtuigd van de voordelen van het ketose dieet. Het begin is het moeilijkst, daarna wordt het makkelijker. Op Facebook zijn er diverse groepen die het ketogeen dieet als onderwerp hebben. Als je in het zoekvenster op Facebook zoekt op ketogeen dan kom je er een aantal tegen waar je je kunt aanmelden waaronder Ketogeen Nederland.

  7. Ik ben suiker patient type 2 met 1xdgs 6mg glimeperide.
    Dag 1: na ketogeen dieet met zo min mogelijk koolhydraten, Hypo gekregen, waarde 3,5. Meteen glimeperide gehalveerd naar 3 mg.
    Dag 2: volgende dag nog steeds Hypo, waarde 2,9. Snel 2 energie repen gegeten.
    Dag 3: gestopt met medicatie van 3 mg naar 0 mg glemeperide.
    ketonen in urine gemeten met ketostix, een na de donkerste 8 mmol/L.
    Dus werkt als een tierelier bij mij.
    Afvallen gaat wat minder snel.

    1. Dat is mogelijk. Het is dan vooral vis dat overblijft als voedingsmiddel om aan je vetten te komen, evenals eieren. De keuze is wel wat beperkter als je geen vlees en zuivelproducten eet.

  8. Hallo,
    Ik doe samen met een vriend van mij ons profielwerkstuk over het keto-dieet. Hiervoor willen wij dit dieet onder andere zelf ongeveer een week gaan volgen? Hebben we hier iets aan of zitten we dan nog volledig in de overgangs fase naar ketose? Verder zouden we graag wat mensen die een keto dieet volgen (of gevolgd hebben) een aantal vragen stellen over hun ervaringen hiermee. Als je hiervoor beschikbaar bent, graag een mailtje sturen naar Stijn.walsh2000@gmail.com .

  9. Ik wil graag beginnen met dit dieet, maar net als bij Paleo kom ik altijd in de problemen met mijn heftige allergie voor eieren en noten/pinda’s. Wat moet ik nu voor ontbijtjes maken? Kom ik zonder eieren wel aan genoeg vetten/eiwitten?

  10. Hallo,

    Ik heb begrepen dat wanneer je het ketogeen dieet volgt je minimaal elke dag 3000mg kalium nodig hebt.

    De Amerikanen schijnen een product te gebruiken dat heet Nu-Salt waar veel kalium in zit en verder niets, maar iets dergelijks kan ik hier in nederland nergens vinden.

    Gezien de calorie-restrictie in het voedsel en de hoge prijs voor supplementen, kan iemand mij misschien vertellen welke andere opties er zijn om dit doel te bereiken?

    Groeten rob.

  11. ik was op 2 maanden 20 kg afgevallen, zonder te sporten, ik at enkel eieren, spek en ricola(groenvoer) en dronk tegen de 4 liter water per dag, moet je wel voor je niertjes. Spijtig genoeg moeten stopzetten door operatie aan men been en moest nadien weer gewone voeding heropstarten, wat niet zo denderend was.
    Dus starten we deze maand jan 2018 compleet opnieuw. Eerst me mentaal voorbereiden, want zo effe met alles stoppen, is degelijk hardcore in de eerste week. Je moet enkel de eerste week doorstaan, nadien gaat alles heel vlot. Je hebt amper honger, maar eten moet je wel doen, ook al is het tegen je zin, zoals bij mij toen.
    De eerste maand at ik enkel 4 a 5 hard gekookte eieren per dag en ricola groenvoer.
    In de 2de maand nam ik er spek bij.
    Het is een keihard dieet, je moet het gewoon enkel de eerste week doorstaan, de rest gaat vanzelf en dat heb je bij al die andere diëten niet. Daar zie je elke dag vanaf en je buikje knort elke dag opnieuw.

    Groetjes

    Fred

  12. Gmiddag, ben erg benwd wie er achter de oprichting van deze site zitten en adviezen geven. Ik zou erg geholpen zijn met een link, dan wel namen/adressen van dietisten, die zich professioneel bezig houden met het Ketogeen dieet en de begeleiding daarbij. Soms is een bevestiging, dan wel een steuntje van iemand die met je meedenkt, geen luxe bij dit dieet. Want wat als je tijdelijk moeite krijgt met je vetvertering vw ziekte? Wij doen het dieet niet om af te vallen, maar om medische redenen, afvallen is eigenlijk niet goed voor ons. We zijn nml al best aan de smalle kant en hebben dan ook flink wat vet in de maaltijden verwerkt om op gewicht te blijven. Helaas is mijn zoon van 18 op het moment ziek en binnen een week 6 kilo afgevallen. Hoe stop je dit en help ik hem weer meer olie te kunnen verwerken? Hij is al eens eerder ‘op slot gegaan’ waardoor hij met z’n 1,78 op een bep moment nog maar 49 kilo woog. Liever gaan we niet naar die periode terug, maar hoe? Graag zie ik uw advies, dan wel verwijzing naar een dietiste tegemoet! Mvrgr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *