Ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is een dieet waarbij je voornamelijk vetten eet, weinig eiwitten en nog minder koolhydraten. Het staat tegendraads op het klassieke dieet om overgewicht te bestrijden met veel koolhydraten en weinig vetten. Gelukkig is de medische wereld er nu ook achter dat dit niet de beste manier is. Een dieet met weinig vetten kan voor gewichtsverlies zorgen maar het is lang niet zo effectief als andere vormen. Het probleem bij een vergelijkbaar dieet is dat mensen met overgewicht vaak een voorkeur hebben voor koolhydraten, in de vorm van suikers. Een dieet met weinig vetten houdt dit niet tegen, mogelijk wordt het probleem er zelfs groter door. Het antwoord op de vraag naar een geschikt dieet is gekomen is de vorm van het ketogeen dieet (ook wel ketodieet genoemd).

Calorieën tellen? Niet nodig

Het dieet is ooit ontwikkeld voor epilepsiepatiënten, met name kinderen, om de aanvallen te verminderen. Na verloop van tijd kwam men erachter dat het dieet ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden, waaronder afvallen. Het ketogeen dieet heeft unieke kenmerken die het één van de meest effectieve methodes om af te vallen maken. Calorieën tellen en minderen is bij dit dieet niet vereist, zoals onderzoeken hebben aangetoond, doordat je eetlust minder wordt en je simpelweg minder eet.

Het ketogeen dieet is anno 2017 dé manier om gewicht te verliezen. Dit type dieet heeft zich in tientallen onderzoeken bewezen als effectief hulpmiddel om overgewicht te bestrijden1. Niet alleen op de korte termijn maar ook op de middellange termijn.

Is veel vet niet slecht?

Een lange tijd hebben de verschillende gezondheidsorganisaties iedereen verteld dat vetten de boosdoener zijn en zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Een dieet met weinig calorieën en geen vetten werd jarenlang aanbevolen. Producten met dikgedrukte cijfers en opvallende letters zoals “0% vet” werden geïntroduceerd om aan te geven hoe gezond het product wel niet is. Nog steeds zijn er veel mensen die een 0%-product als gezond zien. Wat men toen nog niet goed doorhad is dat niet alle vetten ongezond zijn en dat andere manieren effectiever zijn om een gezond gewicht te behouden. Het probleem met het dieet met weinig vet en laag in calorieën is dat het moeilijk vol te houden is en simpelweg niet of niet goed werkt. Zelfs als iemand het dieet volhoudt levert het niet de verwachte resultaten op.

Afvallen met het ketodieet

Het ketogeen dieet is niet alleen een doeltreffend middel om epilepsieaanvallen te verminderen maar het is ook geschikt voor gewichtsverlies. De bekendheid is de laatste jaren sterk toegenomen door de vele succesverhalen die op het internet verschenen zijn. Dat een koolhydraatarm dieet, zoals het ketose dieet, werkt voor afvallen is verschillende onderzoeken bewezen. Het doel van het ketodieet is om je lichaam in ketose te krijgen waarna je op een andere manier gewicht verliest dan je waarschijnlijk eerder ervaren hebt.

Of je in ketose bent kun je meten met ketose teststrips.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is erop gericht om je lichaam vetten te laten gebruiken voor energie, in plaats van koolhydraten. Normaal gesproken worden de koolhydraten die je eet afgebroken tot glucose (suiker). De glucose komt in de bloedbaan terecht waarna het naar de lichaamscellen wordt vervoerd. Dit zijn bijvoorbeeld de hersen- en spiercellen. Bij het ketogeen dieet krijg je bijna geen koolhydraten binnen. Dit heeft als gevolg dat er geen of heel weinig glucose in het lichaam is. Je lichaam heeft dit nodig maar kan niet voldoende energie uit de glucose halen voor de basisfuncties en andere activiteiten. Je lichaam gaat daarom over naar vetten in plaats van de glucose. De lever breekt de vetten af waarna er ketonen in het bloed terechtkomen. De ketonen worden vervolgens gebruikt als energie. Als het lichaam vetten gebruikt voor energie dan ben je in ketose. Dit is geen ziekte maar een metabolische staat van het lichaam als het vetten gebruikt als energiebron.

Als je thuis op je gemak een boek wilt lezen over dit dieet dan raden we dit boek aan van Martina Slajerova waarin het dieet uitgelegd wordt inclusief 150 recepten.

Werkt het echt?

Na jarenlang onderzoek is er niemand meer die twijfelt of het ketogeen dieet werkt. Voor gewichtsverlies is bewezen dat het dieet effectief is 2. Hoe het precies werkt zijn de kenners het nog niet helemaal over eens. Volgens één van de eerste hypotheses van dr. Atkins, bekend vna het Atkins dieet, is het gewichtsverlies het gevolg van de ketonen die uitgeplast worden. Andere theorieën gaan uit van een groter calorieverbruik doordat de energie uit eiwitten gehaald worden of doordat je minder honger hebt door de eiwitten en het effect op de hongercontrolerende hormonen 3,4. Hiernaast zijn er onderzoekers die denken dat het te maken heeft met de ketonen die er direct voor zorgen dat de eetlust minder wordt

Het effect van het ketogeen dieet op gewichtsverlies

  • Afname van de eetlust door het verzadigende effect van eiwitten5, effect op de eetlustremmende hormonen6 en het direct effect van ketonen op de eetlust 7
  • Afname in lipogenese en toename van lipolyse8
  • Verbeterde efficiëntie in het gebruik van vetten voor energie9
  • Groter verbruik door gluconeogenese en verhoging van lichaamstemperatuur door eiwitten10

Dieetschema

Het ketogeen dieet is niet voor iedereen makkelijk te volgen. Er is niet een standaard dieetschema voor het ketodieet dat je dag na dag kunt gebruiken. Bij het ketogeen dieet heb je het zelf in de hand. In de praktijk komt dit erop neer dat je bijna alleen maar vet eten mag eten. Dit staat haaks aan het feit dat veel mensen denken dat dit juist slecht is maar dat is allang achterhaald. Het klinkt simpel om alleen maar vet te eten maar dat is het niet. Er blijft namelijk niet veel over wat je kunt eten, veel minder dan je gewend bent. Dit betekent dat variëren in wat je eet nog belangrijker is.

Hoewel groenten kleine hoeveelheden koolhydraten bevatten zijn deze onmisbaar in het ketogeen dieet.

Hoe begin je?

Je begint met het noteren van wat je nu eet en hoelaat je dit doet. Schrap alle producten waar koolhydraten in zitten en vul je eetschema aan met vetrijke producten. Vervang bijvoorbeeld het ontbijt met brinta voor bacon and eggs. Stel voor jezelf een lijst samen met alle vetrijke producten die je lekker vindt. Dit geeft je de mogelijkheid om te wisselen zodat je niet steeds hetzelfde eet. Als je je dieet aangepast hebt is het wachten tot je in ketose bent. Dit is het teken dat je bevestiging geeft dat je op het goede pad zit. Als je nog niet veel of geen ervaring hebt met ketose dan kun je erachter komen met de eerder genoemde ketose teststrips. In de beginfase van het ketogeen dieet, tijdens de eerste 4 of 5 dagen, kun je te maken krijgen met vermoeidheid. Gelukkig is dit maar een tijdelijk effect. Na de beginfase merk je snel een verbetering maar sporten is veel volgers van het dieet lastig vol te houden. In de eerste week verlies je de meeste kilo’s, maar nog niet veel vet. Als je in ketose bent dan hoef je echter niet lang te wachten voor het eerste vet verdwijnt.

Verhoudingen

Het klassieke ketogeen dieet bestaat voor 80% uit vetten en 20% uit eiwitten en koolhydraten. In de beginfase is het mogelijk dat de verhouding 90% en 10% is. Het doel hiervan is om het lichaam zo snel mogelijk in ketose te krijgen. Hoe minder koolhydraten, hoe beter. Voeding met koolhydraten zoals brood, pasta en rijst wordt zoveel mogelijk vermeden maar ook alle zoete producten met suiker. De enige voedingsmiddelen met koolhydraten zijn groene groenten, zuivelproducten en noten. Producten met vet krijgen de voorkeur zoals vis, eieren, noten en vet vlees.

Snel of beter resultaat?

Veel mensen hebben interesse in snel afvallen. Ze hebben geen geduld om een dieet te volgen en resultaat te zien na langer dan een maand. Meestal is er op de korte termijn een vakantie op komst waardoor er snel vet voor de zon moet verdwijnen. Het ketogeen dieet is een goede oplossing voor dit probleem maar het helpt je niet om binnen een week vet te verbranden; dat kan geen enkel dieet. Het gaat niet om snelle resultaten maar om blijvende resultaten. Het ketogeen dieet is een strikt dieet maar de resultaten spreken voor zich. Probeer het uit en test zelf of het dieet voor je werkt. Als je niet weet waar je moet beginnen schaf dan dit boek aan van Martina Slajerova waarin het dieet uitgelegd wordt inclusief 150 recepten.

Heb je ervaring met het ketogeen dieet? Deel het met anderen en laat een reactie achter.

Ketogeen dieet
3.8 (75%) 4 stemmen

3 reacties op “Ketogeen dieet

  1. Ik zit nu in de 2e week van het ketose dieet en ben bijna 8 kg afgevallen, voel me energieker dan ooit. Ik ben nooit een dieet mens geweest maar dit is prima vol te houden. Even wennen aan de nieuwe manier van eten (brood mis ik wel een beetje…) Erg goed en makkelijk vol te houden…

  2. Ik ben 10 jaar bijna aanval vrij geweest. Veel werken en weinig slapen.verkeerde dingen eten. Nu van werk verandert .gezond beginnen eten en ik krijg de 1 na de andere zware aanval .zie het echt niet meer zitten. Kan zelf geen hevige sport meer doen of ik lig er en duurt een week eer ik terug mezelf herken. Ga dit dieet eens proberen. Lukt dit kun je niet geloven hoe dankbaar ik ga zijn

  3. De eerste keer dat ik het probeerde voelde ik me zwak en ellendig. Normaal heb ik altijd veel honger tijdens een dieet en dat is voor mij vaak een reden om te stoppen. Nu ben ik weer drie weken bezig en gaat veel beter. Ik heb geen honger, soms wel een leeg gevoel in mijn buik, maar heel goed vol te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *