Bijwerkingen

Bijwerkingen

Een dieet met heel weinig koolhydraten werkt op een andere manier dan een normaal dieet. Het lichaam reageert anders op het dieet. Het is mogelijk dat er bijwerkingen zijn zoals eigenlijk het geval is bij elk dieet. Bijwerkingen die kunnen voorkomen bij het ketogeen dieet zijn vermoeidheid, afwezig gevoel, hypoglykemie en een minder goed werkende stoelgang. Het is mogelijk dat supplementen benodigd zijn om te voorkomen dat er een tekort ontstaat aan bepaalde voedingsstoffen. Dit tekort is mogelijk doordat er maar weinig eiwitten en koolhydraten gegeten worden.

Tijdens het ketogeen dieet is het mogelijk dat het cholesterol met 30% hoger wordt. Bij meer dan de helft van de kinderen die het ketogeen dieet volgen doen zich meer lipiden voor in het bloed. Deze bijwerkingen van het ketogeen dieet kunnen behandeld worden door een aanpassing te doen aan de voeding. Door meer onverzadigde vetten te eten en minder verzadigde vetten is het mogelijk om deze stijgingen te verminderen. Als er bijwerkingen zijn die in verband staan tot het hogere cholesterol dan is het mogelijk om de verhoudingen van het dieet aan te passen. Het aantal vetten in verhouding tot de eiwitten en koolhydraten kan dan aangepast worden.

De volgende bijwerkingen komen voor bij het ketogeen dieet. Deze zijn tijdelijk en gaan doorgaans weg zodra het lichaam gewend is om vetten te gebruiken voor energie. Dezelfde symptomen krijgt iemand ook als er geen suiker meer gegeten wordt:

  • Misselijkheid
  • Licht in het hoofd
  • Vermoeidheid
  • Zwak voelen
  • Koud voelen
  • Diarree
  • Hoofdpijn

Spijsverteringsproblemen

De overstap van veel koolhydraten naar veel vetten is een rigoureuze verandering. Je eet voedingsmiddelen die je normaal gesproken maar in een beperkte mate eet. Dit heeft het gevolg dat er bijwerkingen kunnen optreden waaronder problemen met de spijsvertering. Een verminderde stoelgang en diarree zijn veel voorkomende bijwerkingen. Als er sprake is van problemen met de spijsvertering dat doet zich dat meestal alleen in het begin voor. Dit is de fase waarin je lichaam van glucose naar vetten overstapt. Na deze aanpassingsperiode nemen de meeste bijwerkingen af en bij veel mensen verdwijnen de spijsverteringsproblemen binnen korte tijd.

Slechte adem

Misschien is dit wel het bekendste bijwerking. Wanneer je een groot sportevenement bezoekt, zoals een hardloopwedstrijd dan kun je het idee hebben dat bepaalde mensen naar nagellakremover ruiken, ofwel een acetonlucht bij zich hebben. Ook in de sportschool kan een acetonlucht hangen. Aceton is een scheikundige verbinding van moleculen, waar ook een ketongroep aan hangt. Let wel op, een acetonlucht kan ook een bijwerking zijn van diabetes. Vraag jezelf dus eerst af, of je last kan hebben van ketose, of dat er misschien toch sprake zou kunnen zijn van diabetes. Zowel diabetes als ketose kun je laten testen.

Slechtere stoelgang

Als je merkt dat de stoelgang minder goed dan normaal werkt dan kan het helpen om andere voedingsmiddelen te eten. Het is mogelijk dat bepaalde voeding voor de problemen zorgen. Tijdens het dieet voor ketose eet je geen brood, rijst en andere vezelrijke producten. Dit betekent dat je minder vezels binnenkrijgt. De vezels zijn echter nodig voor een goede stoelgang. Om toch voldoende vezels binnen te krijgen is het belangrijk dat je veel koolhydraatarme groenten eet. Deze hebben weinig calorieën en koolhydraten maar leveren veel vezels. In aanvulling op meer groenten kun je een vezelsupplement nemen om de stoelgang te verbeteren.

Ketose gevaarlijk?

Ketose is niet gevaarlijk voor gezonde personen. Er zijn echter mensen die ketose gevaarlijk vinden. Dit heeft met name te maken met het feit dat men ketose als een vorm van uithongering beschouwd. Het wordt gezien als een staat van het lichaam dat vermeden moet worden. Ketose is echter een natuurlijke staat van het lichaam. Het wordt ook vaak verwisseld met ketoacidose, een gevaarlijke staat van het lichaam waarbij de zuurgraad van het bloed te hoog is. Deze vorm van acidose kan optreden bij personen met diabetes type 1. Ketoacidose komt vrijwel niet voor bij gezonde personen.

Om in ketose te raken wordt een koolhydraatarm dieet gevolgd of er wordt voor een bepaalde periode gevast. Er worden ketonen in de lever aangemaakt die in het bloed terechtkomen. De ketonen zijn zuren die de zuurgraad van het bloed verhogen. Bij gezonde personen is het niet waarschijnlijk dat een gevaarlijk ketonengehalte in het bloed wordt bereikt. Dit is het geval bij bloedniveaus van meer dan 15 millimolar. Bij gezonde personen in ketose worden zelden een hoger bloedniveau dan 3 millimolar bereikt. Insuline en glucagon reguleren het ketonengehalte in het bloed. Het ketonengehalte in het bloed kan hoger worden als de insuline productie niet in orde is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij diabetici.

Bijwerkingen
4 (80%) 13 stemmen

14 reacties op “Bijwerkingen

  1. Ik ben 12 dagen bezig met het Ketose dieet en vanaf dag 2 was ik in ketose.(via urinestick gemeten) De eerste week ben ik 1 kg afgevallen en sindsdien niets meer. Ik weeg al het eten af en eet ongeveer 1300 calorieën, ik neem extra magnesium en calcium en vitamine C en D. Ik eet minder dan 25gram koolhydraten per dag, eet kokosolie en lijnzaad olie. Ondertussen ben ik extreem moe, heb ik koud, kan ik niet meer naar toilet, is mijn zicht duidelijk verslechterd en kan ik mij amper concentreren. (vandaag kon ik onmogelijk gaan werken) Ik ben in mijn normale doen een actieve persoon. Sinds het dieet wandel ik 1u tot 1,5u per dag.. Hoe komt het dat ik niets meer afval? En hoelang duurt deze extreme vermoeidheid?

    1. Als je onder je metabolise grens komt gaat je lichaam zichzelf afsluiten om te overleven. Door niet te poepen, temperatuur verlagen enz. Probeer vooral niet te weinig te eten. Gooi het eerst eens omhoog naar 2000 en verlaag het dan langzaam naar 1800. Hopelijk gaat het dan een stuk beter!

    2. Hallo Marie
      Volgens mij eet jij te weinig!
      bij het Ketose dieet mag je best 1500 Calorieen per dag nuttigen hoor!En denk aan de Vezels voor die stoelgang problemen, zelf kreeg ik vreselijke diaree door het gebruik van mct olie, Zelfs een heel klein beetje van deze olie zorgde bij mij voor water diaree,
      daardoor ben ik moeten stoppen met deze mct olie, ik gebruik nu kokosolie en olijfolie .
      eet vooral veel vezels in de vorm van bijv havervlokken door je smoothie ,zonnebloempitten als tussendoortjes De eerste maand vond ik echt afzien, ik was niet meer echt aanwezig, had een super lage bloeddruk en sliep waar ik stond,
      Was tot niet veel meer in staat ,
      na de eerste maand ging het heel goed met mij, nu ben ik helemaal op mijn ideale gewicht en zie er heel goed uit, slaap goed en Mijn bloedtest was keurig volgens de huis arts.
      ik neem per dag 50 gram koolhydraten , Ik denk echt dat dit niet te veel zou zijn voor jou,
      Maar ik hoop dat inmiddels alles een beetje beter gaat Marie?
      we zijn alweer een paar maanden verder nu, ik ben heel benieuwd naar hoe jij je nu voelt
      hartelijke groet
      Tiny

    3. Beetje late reactie, maar die verschijnselen die je noemt zijn gevolg van lichaam dat zich verder aanpast aan vetverbranding als energiebron. Heel normaal maar ook vervelend. Bij mij duurde het bijna 7 weken. Maarvriendin had het maar 3 weken. Dit is de fase waar je doorheen moet, maar waar ook de meesten, vanwege de ongemakken, afhaken..

    4. Hallo allemaal,
      Ik ben nu een week geleden begonnen.
      Vind het lastig om precies uit te zoeken hoeveel.je van alles op een dag mag eten! Van vetten welke vetten, Koolhydraten, en eiwitten.
      Ik weeg 90 kilo op dit moment.
      En hoop er snel wat van af te krijgen.
      Verder zou ik graag willen weten of er iemand last heeft van jullie , in de lever streek .

  2. Hallo, dit lijkt mij eenzelfde dieet als het Dr. Adkings-dieet. Een rage van de jaren 80, waar ik aan mee deed. Hoe paarser mijn ketonenstic was hoe meer ik af viel en hoe fitter ik mij voelde! Ook was ik binnen no-time 25 kg. kwijt, een fijne bijkomstigheid toen. Ik was toen 32 jr. nu ben ik vanaf overmorgen 69. Zeven jaar geleden is bij mij MS vastgesteld. Ik vroeg mij af of ik het Adkingsdieet weer zou kunnen doen, ik ben wat aan de zware kant (86 kg. -1.70 m. lang) omdat ik minder beweeg (slecht lopen) wil ik niet zwaarder worden en graag zo’n 10 – 15 kg. kwijt willen, dat lukt nu ook wel vanaf het moment dat ik een kwart van mijn “normale” porties eet, maar het gaat heeeeel traag, met soms een “onsje” per week. Ik heb nog steeds mijn Adkings dieetboek dus zou er graag weer aan beginnen en graag uw mening willen lezen.
    Vr. Groet Giny Tulp-Thoma

      1. Met ms is het verstandig om te kijken wat voor voedsel , uitval veroorzaakt , schrijf per dag op wat u eet , en als je volgende dag problemen hebt , zet deze voedings middellen op een aparte lijst , zo ontdek je waar je imuunsysteem niet blij mee is en afweerreactie start , het keto dieet zou bij kunnen dragen aan minder afweer reacties doordat je nu als brandstof vetten gebruikt en geen glucose glutamine , waardoor er minder vaak door het lichaam een afweer reactie plaatsvind

  3. Zijn er mensen die dit ketogeen dieet volgen omwille van de ziekte van MC Ardlle?
    Ik probeer sinds vandaag maar heb al meer spierpijn dan voordien zn kan minder… vraag me af het eigenlijk wel een goed idee is…

  4. Het is een normale genetische reactie waar je last van hebt. Het feit dat je niet afvalt komt doordat er extreem weinig poly- en mono-sachariden (meervoudige en enkelvoudige suikers) binnen komen. Dit is bij natuurvolkeren en onze voorouders geen enkel probleem omdat die geen resistenties hebben door verkeerde voeding want die eten vrijwel EV en MV suikers. Die leven hoofdzakelijk op dierlijke eiwitten, plantaardige en dierlijke vetten. Het westerse voedingspatroon betaat voor bijna 70% uit EV en MV suikers. Zetmeel (poly-sacharide)is namelijk na vertering gewoon de kristalsuiker (mono-sacharide) in de suikerpot.

    Doordat wij is het westen al vele generaties zo 70% suiker eten per dag is ons lichaam gewend geraakt aan alleen maar energie op slaan. Want door het eten van al die suiker is onze bloedglucosewaarde altijd eerder te hoog dan te laag. Daardoor put bij iedereen de alvleesklier uit want die kan die hoeveelheid insuline niet leveren. Dat verklaart ook de explosie en ernstige toename van diabetus melitus (zoete stroom) type 1 en 2.

    Door een rem te zetten op het uitputten van van de eilandjes van langerhans die de insuline produceren om o.a. de bloedsuiker te reguleren onstaat er verschillende resistenties. resistenties worden gereguleerd door diverse soorten genen in ons dna. Genen kunnen door door aan of uit staan en dit is om te kunnen aanpassen om zo te kunnen overleven indien dat nodig is. Bij de meeste mensen staan er een aantal genen uit die eigenlijk moeten aan staan. Dat maakt namelijk dat onze lichamen geen vet meer willen verbranden doordat er een constante hoeveelheid en te veel suiker word gegeten. Het lichaam zegt nu ga maar eten wanneer je slap, moe, trillerig, wazig gaat zien, prikkelbaar en koud word. Want mijn gen om vet te verbranden wanneer er te weinig energie voor handen is staat uit!!! De symptomen zijn namelijk het gevolg van een te laag bloedsuiker (energie) en het lichaam kan de energie niet vrijmaken uit het vetweefsel. Want het gen ( P 52 / 53) staat uit.

    Dit gen kan weer eenvoudig worden aangezet mits de suiker inname drastisch word verminderd. Dus helemaal geen suiker meer eten en alle zetmeel producten vervangen. Indien je lichaam één of meerdere symptomen zoals slap, moe, trillerig, slechte concentratie, wazig gaat zien, prikkelbaar en koud is dan doe je het volgende. Ga onmiddellijk en exact 3 minuten zo hard mogelijk sprinten of zo hard mogelijk op de plaats rennen of zo hard mogelijk de trap op en af rennen.

    Omdat je energie al te laag is en het met super snel en heel hard rennen voor je leven nog meer energie verbruikt word je lichaam gedwongen om het gen aan te zetten en energie te leveren vanuit vet. Want als die dat niet doen dan val je flauw en dat gebeurt niet want anders eten de wilde dieren je op. Na circa 2 minuten keihard sprinten springt het gen weer aan voor de vetverbranding. Blijf dan nog Maar je moet wel 3 minuten inspannen alsof je leven ervan afhangt anders werkt het echt niet!!!

    Na die 3 minuten mag je een uur lang echt NIETS ETEN!!!! Wel water drinken. Daarbij moet je een maand lang twee maal daags 100 micrograam (mcg) CHROOM PICOLINAAT slikken. Daarbij leren eten wanneer je echt honger hebt en niet trek en iedere dag een half uur voluit sporten. Daarnaast kun je gewoon door gaan met je ketodieet.

  5. Wauw mischa, ik heb echt vol bewondering je kennis gelezen. Waar zijn alle mensen zoals jou met deze kennis gebleven? Geweldig. Meest nuttige reactie wat mij betreft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *